Thursday, September 21, 2017

FUJIYAMA | BOOK REVIEW

Assalamualaikum guys ! Lama tak buat book review hewhew

This time, I would like to make some reviews about this book entitled "FUJIYAMA" .

Adalah juga hajat tu nak ke Japan nextyear layan Mt. Fuji. Tu yang beli jugak buku ni. hmm



Penerbit : LEJEN PRESS
Penulis : Sharul Naim
Rating : 6/10

Why so low rating nya?

Bagi aku, penulis tak mampu bawa aku sebagai pembaca ke dalam situasi beliau menghadapi suasana getir ketika mendaki Gunung Fuji. Yup, bukan mudah. aku tau tu.

Semua yang dicerita dalam ni, memang pasal Gunung Fuji sahaja. Buku yang mempunyai 134 muka surat ini kurang menarik disebabkan hanya bercerita pasal perjalanan penulis mendaki Gunung Fuji. Without pictures, kekadang gambar itulah yang boleh membuatkan orang trigger nak ke Fuji ni.

Okey, sedikit sinopsis daripada pembacaan aku la.

Shah, seorang pendaki yang baru2 juga mendaki telah mengikuti kawan-kawannya ke Gunung Fuji. Namun without proper training and attire, penulis telah mendaki Gunung Fuji dengan jayanya selama 2 hari. Penulis telah bermalam di stesen kelapan laluan Yoshida. Setahu aku, Fuji ni, banyak trail nya and Yoshida trail ni adalah yang paling common. Eventhough, ada juga pengajaran yang dapat kita ambil dari buku ni which are, make sure hike tu berteman, barulah seronok, barulah tak mental. at least berdua. InshaAllah boleh sampai, berdua kan lebih baik? hehe then make sure have proper training and proper attire of coz ! jangan jadi macam shah dalam cite ni . shah dalam buku ini hanya memakai sweater dua lapis dan kasut macbeth ketika pendakian, memang seksa la oo. and also make sure have some training. jogging ke, bersenam ke. at least ada. yang bagusnya shah ni, independent la. takde la dia menangis tepi lereng gunung Fuji tu, call Search and Rescue (SAR) minta bantuan. macam kes-kes zaman sekarang kat Malaysia ni :P cramp2 pun nak panggil bomba naik. ingat diorang takde kerja lain ke?

Okey, itu jela sinopsis buku ini. Tujuannya, bukanlah aku nak condemn 100% buku ni. ada juga yang boleh diambil pengajaran secara tersiratnya. just kurang menarik sebab tiada gambar. maybe sebab harganya murah. .

thank for reading guys !

bolehlah tekan2 link ni ye guys. rezeki di pagi hari menulis hee


No comments:

Post a Comment