Tuesday, June 7, 2016

#projekredahThailand DAY 1 PHUKET

27 JAN 2016
Assalamualaikum.
Flight seawal 655am dari KLIA2 menyebabkan kami berkampung di KLIA2 sejak malam sebelumnya. Ada yang dari Johor, ada yang dari Penang, ada yang dari Kelate, dan saya sendiri dari UIA Gombak bersama 3 org lagi kawan. Naik LRT Putra sampai KL SENTRAL, naik bas ke KLIA2 lebih menjimatkan. Baru RM10 compared dgn naik ERL tu yg cecah RM55 sehala . Now rasa lebih mahal kot.
Haa, kami ber-9 baru lepas pemeriksaan kastam. Btw, kami ada yang menggunakan passport group. Lebih murah la dibandingkan dengan pasport biasa. tapi passport group nie hanya boleh pakai sekali, min 5 org, dan max 20 org. 1 passport RM200. Nasib malang sorang kawan saya ni, namanye xde dalam sistem passport tu. haha tapi kastam setel kat situ gak. no worries buddies.
Jam 735am waktu Thailand, kami sampai di PHUKET. yeah our 1 st destination. Kat airport nie memg banyak agency2 pelancongan. banyak jugaklah pakej2 yang ditawarkan, dipujuk2, kami pun termakan pujukan mereka. digalakkan jugak ambil simkad free jika anda ditawarkan. mudah. hanya topup dan boleh layan internet. haha

PHUKET INTERNATIONAL AIRPORT

Van to Patong = 1400bht / van
Phi-phi Island Tour + lunch = 1200bht/ person
Sampai kat Patong, carilah hotel2 di sekitar patong beach la. Dekat sikit dengan pantai. tapi now peak season kat phuket. NOV-APRIL adalah peak season kat PHUKET ye guys. hargahotel akan jadi mahal sikit tapi still murah for me. Cari punya cari, nego punya nego, dapatlah satu hotel ni, HOLIDAY HOTEL. Dapat nego satu bilik laki, satu bilik untuk perempuan. Tapi time tu, current electric terputus. Manager hotel rasa bersalah pada kami, dia bagilah kami 1 villa yang bagi saya.. fuhh amatlah selesa. Sangat baik hati manager tu. thanks madam:) datang Malaysia hello2 la ye, I treat u. haha. belakang tu villa kami. Upstairs je. bawah ada jacuzzi. tapi rosak dah. haha. ada hallroom, tv, aircond, kitchen, minibar,bilik tidur 2. sangat nice. percutian datuk2 datin2.
Villa = 3000bht per night
After rehat2 baring2 atas katil empuk, lepas zuhur kami berjalan2 di sekitar bandar PATONG. same with other asean countries. motor berlambak. di sini, terkenal dengan sabun berbentuk buah mangga. haha tak sempat nak snap gambar bagi tatapan umum. bau sabun memang bau mangga.

JUNGCEYLON MALL

fruit smoothies. layan beb tengah2 panas nie

Fruit smoothies = 60 baht
pegi jalan2 patong beach, then boleh pegi ke PHROMTHEP CAPE. tu tempat sunset viewpoint. memang nice. kalau anda dlm bilangan yang skit, boleh jalan2 naik skuter, 200bath per day. kami tak sewa sebab kami dah setengah hari abes berjalan kaki dan rehat. kami hanya naik tuk2, jauh jugak perjalanan ke sana. ada karon beach yang sangat cantik, karon viewpoint yang awesome. jauh + mencabar sebab all the way naik bukit. kami ber-9 kat blkg tuk2 tu, punyalah berat agaknye, susah payah tuk2 tu naik bukit haha
tuk2 to KARON BEACH + KARON VIEWPOINT + PHROMTHEP CAPE = 1200 baht/tuk2

PROMTHEP CAPE

IMG-20160220-WA0001
IMG-20160220-WA0010

after sunset, baru kami balek ke patong. semua pun dah keletihan, tertidur2 dalam tuk2, dengan hujannye. haha sejuk baii. tapi seronok:) balek kami singgah mall tadi balek, sebab ada yang teringin beli shawarma situ. ada org thai jual situ, ada sign halal. okey diluluskan:)hehe sebelah tu, ada jugak org thailand islam yang jual, fasih berbahasa melayu dialek kelate. datanglah sana ye nextime. ada makan2 yang ringan2. kalau nak makan yang goreng2, dekat depan mall tu mcm ada pasar, bahagian atas ada kedai org islam jual goreng2. tapi hanya di waktu siang..