Tuesday, September 5, 2017

K2 MALAYA [ PART 2 - GUNUNG KENDERUNG ]

Continue from Part 1..

Kami tidur pun lambat. Bangun pun of coz liat. haha thanks to zal, ecah, zira & neddy yang bangun awal untuk masak pack utk breakfast !

Basically,  perjalanan ke Kem Solar which is the famous spot to take picture and a RNR before going to summit is approximately around 2-2.5 hours. Ni anggaran. Ikut pace jugak.Ni pace sweeper. people can do much faster than that.  dalam 2km je.  Tak jauh pun beb. tapi memang pacak, memacak je sampai la ke Kem Solar. and trail dia awal2 tu tanah2 and then korang akan lalu trail berbatu kerikil, yang kecil2 tu, agak licin and steep. taknak cite panjang, itu je conclusion for the trail.





still on the way to Kem Solar

Kem Balak - mana yang tak sempat ke Kem Solar, boleh solat Subuh sini, ada ruang sikit


Gambar aku biasa2 je, tak nampak sangat awan karpet tu. Cukuplah aku dan kawan2 aku nampak dengan mata sendiri. Tak puas. Even picture cant describe the happiness watching the awan karpet. merecik !

Okay, if korang rasa ke kem solar pun dah seksa, fikir la 2-3 kali or hundreds time to Puncak Kenderung pulak. steeper and more pacak la . Bila naik, tayah fikir macam mana nak turun, pepandai la nak turun nanti. lets see the picture. masa naik Kenderung ni, aku sorang2 je, yang lain dah shoot peak. Ada jugak yang dah lepak kat Kem Solar je, malas naik. but this my first time here, so shoot to peak i Guess. lagipun, nak repeat ke Grik, mashaAllah, jauhnya... hahaa

Puncak Kenderung - 1223M

Ingatkan tu puncaknya, depan lagi beb. ada satu bukit sikit haha


on the way turun -  kaki gigil bukan sebab penat, sebab cuak

on the way turun, can u see how steep it is ?

wuu awan karpett

okey, nak bagi tips sikit la.

Tips 1 : Pakailah topi, sumpah panas do. pakai sunblock ke, apa2 yang tutup muka tu. dah la gunung ni dah rentung, muka gua pun rentung. Sama macam trail ke Kerunai, takde pokok rendang, ada pokok hangus je. haha

Tips 2 : Masa ke Peak Kenderung, banyak guna tali, avoid bawak tongkat. susahkan anda. bawa glove yang grip sikit kalau tak nak tangan terbakar turun guna tali tu. macam glove aku ni, beli DIY je, tapi at certain tali yang halus, no grip at all, tak caya aku. so aku buka gloves, use bare hand. memang terbakar. haha

Tips 3 : Yang laju berdesup masa turun tu, please jangan buat gunung ni ditutup disebabkan anda nak tunjuk hebat, anda terjatuh dan luka or even worst. sorry. aku bengang masa tu, ada orang turun men lompat2, laju turun . bukan sebab aku jealous aku tak leh buat camtu, tapi aku sayang kat gunung ni, nak bagi orang lain naik. taknak jadi macam Bukit Tabur. Kalau dah ada kes, gunung pun tutup, yang laju tu?

orite, abis tips aku kali ni. haha

masa on the way turun, aku dengan zal je yang dah hilang kepala lutut katanya. aku tertido kat kem solar lebih kurang 45 minutes kot dalam suasana panas tu. si zal la ni, ajak lepak. dah aku keluarkan my personal ground, terus lelap. hadoi. bangun2 berpeluh. aku dengan dia the last person yang turun dari situ haha motif cite ni, kalau nak beli personal ground, boleh contact aku hahaa, meh2 ada lagi stock.

kem solar pun ada panel solar haha tapi xde wayar nye 

5 budak pewai masa otw turun haha panas lit2
masa  sampai campsite, alhamdulillah, mike dah masak nasi woi. pehh perut lapau, ada orang dah siap masak. alhamdulillah. thanks team ! korang memang the best haha



and dalam pukul 3pm camtu, kami pun kemas-kemas and chow la. abam powil memang sempoi hehe

nasihatnya, dah nak siap kemas, baru call abam powil. alhamdulillah. line telefon sikit2 ada la kat campsite ni. line internet susah gila. apa barang masuk hutan buka internet :P

okey, sekian cerita dari saya. Grik jauh beb.

thanks abam powill




tekanlah link ni yee guyss demi rezki sayaa. no virus. no worries hehe



3 comments: